La ruta de los mayos ya es una realidad

Mayo de Jiménez de Jamúz

Mayo de Jiménez de Jamúz


Varios ayuntamientos, juntas vecinales y asociaciones de vecinos y culturales se unen para ir de la mano en la promoción de una ruta que recoge la tradición milenaria de los mayos.

La iniciativa que surge de las asociaciones de Cabrera alta del municipio de Truchas, ha conseguido aunar fuerzas para varias asociaciones y vecinos de las diferentes localidades de La Bañeza, Santa Elena de Jamúz, Castrocalbón, Castrocontrigo, y el propio Truchas, planten sus mayos y unirlos en una ruta que podrá visitarse a lo largo del mes de mayo.

La ruta comienza en la localidad de la Bañeza donde se podrán ver hasta 7 mayos en las diferentes localizaciones de su casco urbano. Por si fuese poco, este año, en el museo de la localidad, CITBA – Centro de Interpretación de las Tierras Bañezanas se expondrá una muestra de fotografías y carteles de mayos de años anteriores. El edificio que acoge la antigua fábrica de harina restaurada y el Centro de Interpretación de La Bañeza es también la sede de La Oficina de Turismo Municipal. En el mismo municipio tenemos otros museos como el Museo Alhajas en la Vía de la Plata, o como el Museo de la Alubia, situado en el mismo edificio donde se encuentra la sede del Consejo Regulador de la IGP Alubia de La Bañeza.

Nuestro siguiente punto de la ruta es el municipio de Santa Elena de Jamúz, donde la tradición renovada de los mayos se convierte en puro arte y es una de las manifestaciones declaradas de Interés Turístico Provincial.

Los vecinos de Santa Elena de Jamuz reciben el quinto mes del año sacando a la calle sus mayos, un total de 21 entre las localidades de Jiménez, Villanueva y Santa Elena. El recuerdo de oficios ya perdidos y de antiguos personajes conocidos en el municipio se completa con alusiones a temas de actualidad en estas propuestas a medio camino entre el arte y la tradición, que permanecerán expuestas al público hasta el día 31 de este mes.

La variante establecida en el municipio de Santa Elena de Jamuz es la utilización del barro, siguiendo la secular tradición alfarera de este mismo lugar, para modelar distintas figuras o conjuntos escénicos.  Es de resaltar la gran aceptación que estos mayos calificados como “artísticos”, han tenido en general entre la población del municipio extendiéndose incluso a otras localidades cercanas, suscitando una gran participación popular y dando origen a una competición entre los distintos barrios del mismo pueblo. También se da como hecho positivo el que algunas localidades del municipio, como es el caso de Santa Elena y Villanueva de Jamuz, además de incorporar los “mayos artísticos” mantengan al menos un “mayo” tradicional en la modalidad del “mayo monigote”, característico de esta zona otorgándole un nombre de raigambre popular: “Cirilo”, en Santa Elena, y “Evaristo”, en Villanueva.

En la localidad de Jiménez encontramos uno de los museos más particulares de la provincia donde encontramos toda una rica gama de formas, de carácter más bien utilitario que ahora se muestran y se elaboran en el Alfar-Museo donde el visitante puede ver, expuestas en vitrina, vasijas de alfarería tradicional Leonesa, Gallega, Zamorana, Etc.

Cartel de la ruta

Cartel de la ruta

Continuamos en dirección sur hasta la localidad de Castrocalbón donde a las puertas de su museo, en la calle las escuelas, se erigirá el mayo que organizará la propia asociación de amigos del museo.

Este museo tiene dos zonas diferenciadas, la zona arqueológica, formada por piezas originales que van marcando nuestra historia desde el Paleolítico Inferior hasta la Edad Contemporánea y la zona etnográfica, donde podremos  conocer o recordar aquellos útiles y herramientas utilizadas por los abuelos en sus tareas diarias en la agricultura y ganadería. También tenemos objetos representativos de otras actividades como las fraguas, los molinos, las carpinterías, las herrerías…

Nos adentramos en el municipio de Castrocontrigo donde tres localidades y por este orden en el sentido de la ruta colocan sus mayos, Nogarejas, Castrocontrigo y Torneros de la Valdería, cada uno de ellos con su particular mayo. La junta Vecinal de Nogarejas ha realizado este año el esfuerzo de recuperar la tradición, mientras que en las localidades de Castrocontrigo y Torneros la han mantenido hasta nuestros días.

En la localidad de Nogarejas nos encontramos el Centro de Interpretación de la Resina de Nogarejas, un museo acogedor como la localidad donde los lugareños hacen gala de sus singularidades. La resina, por su puesto, pero también de su lenguaje autóctono, su fauna y flora específica, y la grandeza de los recuerdos de niñez o de las mujeres ligados a los pinares.

El centro, da la bienvenida al visitante con un documental de Amando Casado y Jesús Palmero. Artistas que han plasmado la esencia del oficio y de la zona. En la película se trata de revivir lo que era el antiguo trabajo a través de entrevistas. En ellas los hombres van narrando el día a día de la profesión, sin olvidar que las condiciones climatológicas no importaban. El centro tiene un importante valor didáctico, desgrana la fauna y la flora del lugar y utilizando el lenguaje propio de la zona. Se valoró cada especie y cada planta, el tomillo, la urz o la trucha del Eria, pasando por el aguilucho y las ardillas que asoman en los pinares.

La localidad de Castrocontrigo se encuentra íntimamente relacionada con la industria del chocolate. Así los hermanos Fernández continúan en la actualidad con la tradición heredada de su abuelo, un emigrante en Argentina, que regresó a su tierra con la idea de fabricar chocolate “a brazo”. Esta fábrica de chocolate se lleva dedicando, a lo largo ya de tres generaciones, a elaboración artesanal de productos derivados del cacao, convirtiéndose en sinónimo de calidad en la industria chocolatera leonesa. Tal es la importancia y popularidad que ha venido teniendo esta industria, que en la localidad se ha construido un edificio que alberga un ” Museo del Chocolate”. En él, a parte de la diversa maquinaria tradicional, se encuentran con todo lujo de detalles las explicaciones sobre el proceso de elaboración del chocolate.

Una vez pasado Torneros de la Valdería siguiendo el curso del río Eria y en el kilómetro 13 de la carretera LE-126  nuestros pies pisan tierra cabreiresa, terreno muy montañoso y de bruscos contrastes entre cumbres que superan los 2.000 metros y valles con altitudes por debajo de los 500, entre las más bajas de la provincia.

La Cabrera posee enclaves con paisajes peculiares, con valores naturalísticos, históricos, monumentales; lugares donde se funden lo natural, lo mágico y lo bello.

El primero de los pueblos que este año ha recuperado la tradición del mayo es Quintaniella de Yuso, Quintaniella en cabreirés y que surge al lado derecho de la Carretera, parada indispensable para visitar una figura de un posible dolmen, varios grabados y petroglifos que podrían constituir un ídolo megalítico según el investigador cabreirés Sergio Carracedo, aparte del patrimonio romano que abunda en toda la comarca. Seguimos hacia Truchas, o Trueitas como siempre dijeron los vecinos de la zona. Encontraremos el mayo al lado del ayuntamiento, junto a la parada de bus. Es aquí donde nos dirigimos hacia Truitiellas, Truchillas en Castellano,  un pequeño pueblo que conserva la arquitectura fiel reflejo de la arquitectura comarcal. En esta localidad es de visita obligada el lago del mismo nombre y que el año pasado cumplió 25 años el 11 de octubre de su declaración como Monumento Nacional.

Regresamos tras nuestros pies para visitar la última  localidad de la ruta, La Cuesta, origen y promotora con el resto de asociaciones y vecinos de Cabrera alta de recuperar la tradición de los mayos para dar visibilidad a todo el valle del Eria. Iván Martínez Lobo uno de sus responsables manifestó que “Asperamos que p’outros añus, mueitos mas llugares sigan los ñuesos pasos. Queremos xuntarnos cun todu aquel que lluite pula cultura de los puebros”. En esta localidad, donde los vecinos han conformado un museo agrícola por las ‘caleyas’ y en una antigua fragua, puede verse también un castro romano y un molino en perfecto estado, ambos señalizados desde el centro del pueblo.

 

Localidad Dirección Coordenadas Huso 30
La Bañeza C/Antonio Bordás Nº 25. 42º 18’ 11,94” N

5º 54’ 14,69” W

X: 260.620

Y: 4.687.539

C/ Fray Diego Alonso Nº 9. Museo CITBA 42º 17’ 55,99” N

5º 53’ 59,42” W

X: 260.959

Y: 4.687.035

C/Ángel Riesgo Nº 2. Hogar del Jubilado 42º 17’ 53,87” N

5º 53’ 48,89” W

X: 261.198

Y: 4.686.961

C/Bello Horizonte. Albergue de Peregrinos 42º 17’ 45,18” N

5º 53’ 54,05” W

X: 261.071

Y: 4.686.697

C/San Julián. Cuesta el túnel 42º 17’ 46,30” N

5º 54’ 3,37” W

X: 260.858

Y: 4.686.739

C/San Julián. Asociación el Convento. Antiguas Escuelas 42º 17’ 42,81” N

5º 53’ 53,13” W

X: 261.089

Y: 4.686.623

C/ Armonía Nº 27 42º 17’ 38,19” N

5º 53’ 47,64” W

X: 261.210

Y: 4.686.476

Santa Elena de Jamuz C/ Grande

C/ Canseco

Plaza del Ayuntamiento

Las calles nombradas son referencias habituales de ubicación de los mayos, pudiendo aparecer también en otras
Villanueva de Jamuz C/ Vía de la Plata

C/ Suero de Quiñones

Plaza de la Iglesia

Rollo Plaza

C/ La Rodera

C/ Del Medio

C/ Santa Elena

Las calles nombradas son referencias habituales de ubicación de los mayos, pudiendo aparecer también en otras
Jiménez de Jamuz C/ La Carretera

C/ El Cueto

Avenida El Cueto

Plaza Mayor

C/ Carropinillas

C/ Camino Castro

C/ Doctor D. Paco

C/ Correos

C/ Antonio Gaudí

C/ La Galvana

C/ La Procesión

Las calles nombradas son referencias habituales de ubicación de los mayos, pudiendo aparecer también en otras
Castrocalbón C/Las Escuelas 42º 11’ 34,24” N

5º 58’ 56,46” W

X: 253.744

Y: 4.075.494

Localidad Dirección Coordenadas Huso 29
Nogarejas C/La Iglesia Nº 2. Plaza 42º 11’ 14,54” N

6º 458’ 20,92” W

X: 736.242

Y: 4.674.542

Castrocontrigo Plaza  de la Concordia. S/N 42º 11’ 0,73” N

6º 11’ 25,13” W

X: 732.031

Y: 4.673.976

Torneros de la Valdería Calle General Mola Nº 22. Plaza 42º 12’ 33,38” N

6º 14’ 51,48” W

X: 727.208

Y: 4.676.679

Quintaniella/Quintanilla de Yuso Eras del pueblo 42º 14’ 22,89” N

6º 22’ 45,49” W

X: 716.230

Y: 4.679.715

Trueitas/Truchas Junto al ayuntamiento. Parada de autobus 42º 15’ 36,41” N

6º 26’ 1,18” W

X: 711.677

Y: 4.681.846

Truitiellas/Truchillas C/Piñedo S/N. Al lado de la casa de cultura 42º 14’ 11,163” N

6º 27’ 42,77” W

X: 709.427

Y: 4.679.146

La Cuesta C/Arriba S/N. Plaza. Al lado de la casa de cultura 42º 15’ 32,39” N

6º 25’ 14,36” W

X: 712.753

Y: 4.681.754

 

 


 

La ruta lus mayus yá ye una rialidá

Mayu cabreirés

Mayu cabreirés

Dalgunos ayuntamientos, xuntas vecinales y asociaciones de vecinos y culturales axúntanse pa dir de la mano na promoción d’una ruta que recueye la tradición milenaria de los mayos

La iniciativa que xurde de las asociaciones de Cabreira l’Alta del conceyu de Truitas, consiguiéu xuntar fuerzas pa varias asociaciones y vecinos de los distintos llugares de La Bañeza, Santa Elena de Jamúz, Castrocalbón, Castru (Castrocontrigo), y la mesma Trueitas, puedan prantar los sous mayos y xuntalos nuna ruta que va poder visitase a lo llargo del mes de mayu.

La ruta principia no llugar de La Bañeza onde podrán vese hasta 9 mayos en distintos sitios del suo cascu urbanu. Por se fora puocu, estiañu no muséu d’esti llugar, CITBA – Centro de Interpretación de las Tierras Bañezanas, va esponese una amuestra de fotografías y carteles de mayos de los años d’antias. L’edificiu qu’acueye la vieya fábrica de fariña restaurada y el Centro de Interpretación de La Bañeza, ye tamién la Oficina de Turismo Municipal. No mesmu conceyu tenemos outros museos cumo’l Museo de las Alhajas en la Vía de la Plata, ou cumo’l Museo de la Alubia, situáu no mesmu edificiu onde s’atopa la see del Consejo Regulador de la IGP Alubia de La Bañezaa.

El ñuesu siguiente puntu de la ruta ye’l conceyu de Santa Elena de Jamúz, onde la tradición recuperada de los mayos se convierte en puru arte y ye una de lea manifestacionas declaradas d’interés turísticu provincial.

Los vecinos de Santa Elena de Jamuz reciben el quintu mes del añu sacando a la caleya los sous mayos, un total de 27 entre los llugares de Jiménez, Villanueva y Santa Elena. L’alcordanza d’oficios yá perdíos y de vieyos personaxes cuñocíos no conceyu, complétase con alusiones a temas d’actualidá nestas propuestas a mediu caminu entre l’arte y la tradición, que van permanecer espuestas al públicu hasta’l día 31 d’esti mes.

La variante establecida no llugar de Santa Elena ye l’usu del barru, siguiendo la tradición alfarera de siegros d’esti mesmu llugare, pa modelar distintas figuras ou conxuntos escénicos. Ye chamadeira la gran aceptación qu’estos mayos calificaos cumo “artísticos”, tuvieron polo xeneral entre la población del conceyu estendiéndose inclusive a outras localidades cercanas, provocando una gran participación popular y dando orixen a una competición entre los distintos barrios del mesmu puebru. Tamién se da cumo feitu positivu’l que varios llugares d’esti ayuntamientu, cumo ye’l casu de Santa Elena y Villanueva de Jamuz, amás d’incorporar los “mayos artísticos” mantengan siquier un “mayu” tradicional na modalidá del “mayu monigote”, característicu d’esta zona otorgándo-ye un ñome de rayíz popular: “Cirilo”, en Santa Elena, y “*Evaristo”, en Villanueva.

Na localidá de Jiménez atopamos unu de los museos más particulares de la provincia onde alcontramos toda una rica gama de formas, de carácter más bien utilitariu qu’ora s’amuestran y ellabóranse no Alfar-Museo onde’l visitante puede ver, espuestas en vitrina, cacíos d’alfarería tradicional llionesa, Gallega, Zamorana, Etc.

Siguimos en dirección sur hasta’l llugar de Castrocalbón onde a las puertas del sou muséu, na caleya las escuelas, va alzase’l mayu que va entamar la mesma asociación d’amigos del muséu.

Cartel de la Ruta en Cabreirés

Cartel de la Ruta en Cabreirés

Esti muséu tien duas zonas estremadas, la zona arqueolóxica, formada por piezas orixinales que van marcando la ñuesa hestoria desde’l Paleolíticu Inferior hasta la Edá Contemporanea, y la zona etnográfica, onde vamos poder  cuñocer ou recordar aqueillos preseos y ferramientas utilizadas polos güelos nas suass xeiras diarias na llabranza y ganadería. Tamién tenemos obxectos representativos d’outras actividades cumo las fraugüas, los molinos, las carpinterías, las ferrerías…

Adentrámonos no conceyu de Castru, onde tres llugares y por esti orden no sentíu de la ruta fincan los sous mayos, Nogareyas, Castru y Torneiros, caún d’eillos cono sou particular mayu. La Xunta Vecinal de Nogareyas fizo estiañu l’esfuerzu de recuperar la tradición, mientras que nos puebros de Castru y Torneiros mantuvieronla hasta los ñuesos días.

No llugar de Nogareyas atopamos el Centro de Interpretación de la Resina de Nogarejas, un muséu prestosu cumo’l puebru onde los paisanos facen gala de las suas singularidades. La resina, pol sou puestu, pero tamién del sou llenguaxe autóctonu, la sua fauna y flora específica, y la grandeza de las alcordanza de mocedá ou de las muyeres uníu a los pinares.

El Centru, da la bienvenida al visitante con un documental d’Amando Casado y Jesús Palmero. Artistas qu’espresoron la esencia del oficiu y de la zona. Na película trátase de revivir lo qu’antias yera’l trabayu al traviés d’entrevistas. Neillas los homes van cuntando la vida diaria del oficiu, sin esquecer que las condiciones climatolóxicas nun importaban. El Centru tien un importante valor didácticu, amuestra la fauna y la flora del llugar utilizando el dialectu propiu del llugare. Valoróuse cada especie y cada pranta, el tomiellu, la urz ou la trueita del Eria, pasando polas éiguilas y los esguilos qu’asoman nos pinares.

El llugar de Castru atópase íntimamente rellacionáu cona industria del chocolate. Asina, los hermanos Fernández siguen na actualidá cona tradición heredada del sou güelu, un emigrante n’Arxentina, que tornóu a la sua tierra cona ideya de fabricar chocolate “a brazu”. Esta fábrica de chocolate lleva dedicándose, a lo llargo yá de tres xeneraciones, a la ellaboración artesanal de productos derivaos del cacáu, convirtiéndose en sinónimu de calidá na industria chocolateira llionesa. Tal ye la importancia y popularidá que vieno teniendo esta industria, que nesti puebru construyóuse un edificiu onde hai un “Museo del Chocolate”. Nél, aparte de la diversa maquinaria tradicional, atópanse con todu luxu de detalles las esplicaciones sobre’l procesu d’ellaboración del chocolate.

Una vez pasáu Torneiros siguiendo’l cursu del rieu Eria y no kilómetru 13 de la carreteira LE-126 los ñuesos pías pisan tierra cabreiresa, terrenu d’altas sierras y bruscos contrastes entre cumbres que superan los 2.000 metros y valles con altitudes porbaxo los 500, entre las más baxas de la provincia.

Cabreira tien enclaves con paisaxes peculiares, con valores ñaturales, hestóricos, monumentales; llugares onde se funden lo ñatural, lo máxico y lo fermoso.

El primeiru de los llugares que na actualidá recuperóu la tradición del mayu ye Quintaniella (Q. de Yuso), que xurde al llau dereitu de la carreteira. parada indispensable pa visitar una figura d’un posible dolmen, varios grabaos y petroglifos que podrían constituyir un ídolu megalíticu según l’investigador cabreirés Sergio Carracedo, aparte del patrimoniu romanu qu’abonda en toda la contorna. Siguimos contra Trueitas (ou Truchas en castellanu) cumo siempre dixeron los vecinos d’estos llugares. Vamos atopar el mayu al llau del Ayuntamientu, al pía de la parada del coche de llinia. Ye eiquí onde nos diriximos hacia Truitiellas, una  pequeiña aldea que mantien l’arquitectura fiel reflexu de l’arquitectura comarcal. Nesta localidá ye de visita obligada’l llagu del mesmu ñome y que l’añu pasáu cumpliéu 25 años el 11 d’outubre de la sua declaración cumo Monumentu Nacional.

Volvemos tras los ñuesos pías pa visitar el postreiru llugar de la ruta,  La Cuesta, orixen y promotora cono restu d’asociaciones y vecinos de Cabrera l’Alta de recuperar la tradición de los mayos pa dar visibilidá a todu’l Valle del Eria. Iván Martínez Lobo unu de los sous responsables manifestóu que “Asperamos que pa outros años, mueitos más llugares sigan los ñuesos pasos. Queremos xuntanos con todu aquel que lluite pola cultura de los puebros”. Nesta localidá, onde los vecinos ficieron un muséu agrícola polas caleyas y nuna vieya fragua, puede vese tamién un castru romanu y un molinu en perfectu estáu, dambos señalizaos desde’l centru del pueblu.

Llugar Dirección Coordenadas Huso 30
La Bañeza C/Antonio Bordás Nº 25. 42º 18’ 11,94” N

5º 54’ 14,69” W

X: 260.620

Y: 4.687.539

C/ Fray Diego Alonso Nº 9. Museo CITBA 42º 17’ 55,99” N

5º 53’ 59,42” W

X: 260.959

Y: 4.687.035

C/Ángel Riesgo Nº 2. Hogar del Jubilado 42º 17’ 53,87” N

5º 53’ 48,89” W

X: 261.198

Y: 4.686.961

C/Bello Horizonte. Albergue de Peregrinos 42º 17’ 45,18” N

5º 53’ 54,05” W

X: 261.071

Y: 4.686.697

C/San Julián. Cuesta el túnel 42º 17’ 46,30” N

5º 54’ 3,37” W

X: 260.858

Y: 4.686.739

C/San Julián. Asociación el Convento. Vieyas Escuelas 42º 17’ 42,81” N

5º 53’ 53,13” W

X: 261.089

Y: 4.686.623

C/ Armonía Nº 27 42º 17’ 38,19” N

5º 53’ 47,64” W

X: 261.210

Y: 4.686.476

Santa Elena de Jamuz
C/ Grande

C/ Canseco

Plaza del Ayuntamiento

Estas son las caleyas onde pueden vese lus mayus, pudiendo atopase cun eillos n’outras
Villanueva de Jamuz
C/ Vía de la Plata

C/ Suero de Quiñones

Plaza de la Iglesia

Rollo Plaza

C/ La Rodera

C/ Del Medio

C/ Santa Elena

Estas son las caleyas onde pueden vese lus mayus, pudiendo atopase cun eillos n’outras
Jiménez de Jamuz
C/ La Carretera

C/ El Cueto

Avenida El Cueto

Plaza Mayor

C/ Carropinillas

C/ Camino Castro

C/ Doctor D. Paco

C/ Correos

C/ Antonio Gaudí

C/ La Galvana

C/ La Procesión

Estas son las caleyas onde pueden vese lus mayus, pudiendo atopase cun eillos n’outras
Castrocalbón C/ Las Escuelas 42º 11’ 34,24” N

5º 58’ 56,46” W

X: 253.744

Y: 4.075.494

Llugar Dirección Coordenadas Huso 29
Nogareyas C/La Iglesia Nº 2. Praza 42º 11’ 14,54” N

6º 458’ 20,92” W

X: 736.242

Y: 4.674.542

Castru Praza  de la Concordia. S/N 42º 11’ 0,73” N

6º 11’ 25,13” W

X: 732.031

Y: 4.673.976

Tornerios Calle General Mola Nº 22. Praza 42º 12’ 33,38” N

6º 14’ 51,48” W

X: 727.208

Y: 4.676.679

Quintaniella Eras del puebru 42º 14’ 22,89” N

6º 22’ 45,49” W

X: 716.230

Y: 4.679.715

Trueitas Xunto al ayuntamientu. Parada d’autobús 42º 15’ 36,41” N

6º 26’ 1,18” W

X: 711.677

Y: 4.681.846

Truitiellas C/Piñedo S/N. Al llau de la casa cultura 42º 14’ 11,163” N

6º 27’ 42,77” W

X: 709.427

Y: 4.679.146

La Cuesta C/Arriba S/N. Praza. Al llau de la casa cultura 42º 15’ 32,39” N

6º 25’ 14,36” W

X: 712.753

Y: 4.681.754

 

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *